Selasa, 9 Jun 2009

Ketagihan merokok
Merokok melibatkan penggantungan psikologikal dan fizikal atau ketagihan yang berpunca daripada dadah nikotin yang terkandung di dalam asap rokok.
Nikotin boleh bertindak terus ke atas otak dengan memberi kesan rangsangan. Rangsangan ini diperkukuhkan pula oleh pelbagai faktor pendorong yang boleh bersifat positif dan negatif.
Contohnya, perokok akan merokok dengan lebih kerap apabila berada di tempat-tempat hiburan di mana keseronokan berada di tempat hiburan bertindak sebagai faktor pendorong positif. Perokok juga akan merokok dengan lebih kerap apabila berasa bosan atau mengalami perasaan tertekan - faktor pendorong yang negatif.
Selain penggantungan psikologikal dan fizikal akibat nikotin, perokok juga terperangkap dengan kongkongan tabiat yang cukup payah untuk dilepaskan.
Ia terbentuk akibat perlakuan berulang- ulang sebelum, semasa dan selepas merokok seperti mengetuk rokok, menyalakan, menyedut dan menghembuskan asap rokok, menjentik puntung rokok dan sebagainya.
Makan, minum (terutamanya minuman berkafeina dan alkohol), melakukan hubungan jenis dan membuang air kecil atau besar, juga merupakan faktor-faktor pendorong yang sering dikaitkan dengan amalan merokok sama ada merokok dilakukan terlebih dahulu atau, dilakukan semasa mahupun selepas faktor-faktor pendorong seperti yang tersebut di atas, disempurnakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan